Frågor & Svar

Nedan finner du svar på vanliga frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig.

FRÅGOR OM BETALNING

Jag har inte fått eller tappat bort min faktura – kan ni skicka en ny?
Fakturan skickas via mail i samband med din leverans. Om du saknar din faktura eller har övriga frågor om faktura- eller delbetalning så rekommenderar vi att du kontaktar Klarna direkt på telefonnummer: 08-120 120 10 eller skickar ett mail till: [email protected]

Vilka betalningsalternativ kan jag välja på?
Vi har flera olika betalningsalternativ så att du kan välja det betalsätt som passar just dig bäst.

1. Klarna Faktura och Delbetalning. Vi skickar ut en faktura direkt från Klarna tillsammans med din varuleverans. Betalningsvillkor är 14 dagar om inget annat anges. Du har också möjlighet att delbetala med Klarna. Mer information får du med din faktura.
2. Kortbetalning. VISA/MASTERCARD. Pengarna dras direkt från ditt konto efter att beställningen är lagd. Ingen kostnad tillkommer. Moms på 25 % ingår i alla priser. Inga avgifter utöver det som står med under respektive betalnings- och fraktalternativ tillkommer.
3. Direktbetalning Internetbank. Pengarna dras från ditt konto direkt efter att beställningen är lagd. Ingen kostnad tillkommer. Moms på 25 % ingår i alla priser. Inga avgifter utöver de som står med under respektive betalnings och fraktalternativ tillkommer.

Varför kan jag inte handla mot faktura?
Om ditt köp inte godkänns när du väljer att betala mot faktura kontrollera gärna följande:
1. Du måste vara 18 år för att köpa mot faktura.
2. Adressen du angivit måste vara den adress du är folkbokförd på.
3. Du har överskridit det maximala beloppet för faktura, kontakta Klarna på 08-120 120 00
4. Du har angett ett felaktigt personnummer. Tänk på att personnumret måste stämma med den person som handlar.
5. Klarna godkänner inte din kredit. Kontakta då klarna på 08-120 120 00 eller prova ett annat betalalternativ hos oss.

Varför kan jag inte handla med kort?
Du kan ha skrivit in fel säkerhetskod. Kontrollera din kod på internetbanken eller ditt bankkontor.

3D-Secure är en säkerhetslösning för kortbetalningar på internet, framtagen av Visa och MasterCard för att identifiera kortinnehavaren vid kortköp. Identifieringen sker efter att konsumenten har fyllt i sina kortuppgifter och får då fylla i en kod som bara kortinnehavaren känner till. 3D-Secure innebär även att det är den kortutgivande banken, och inte säljföretaget, som bär den ekonomiska risken vid eventuella bedrägerier. Kontroll av 3D-Secure ingår som standard för alla kortbetalningar med Auriga ePayment.



FRÅGOR OM LEVERANS

Hur lång är leveranstiden?
Din beställning skickas från oss inom en arbetsdag (eftersom vi vet att det kan kännas som en evighet att vänta på en online beställning och vi vill såklart att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt). 

Observera att det finns andra faktorer som kan påverka din leveranstid - exempelvis postens hantering. Leveranstiden kan även variera beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Om produkter har en avvikande leveranstid står detta i produktbeskrivningen. Läs gärna mer om leveranstider här: https://www.safira.se/leveranstider

Vad kostar frakten?
Gratisfrakt inom Sverige. Vid val av Snabbfrakt PLUS kostar frakten 49 kr.

Jag fick ingen orderbekräftelse vid order?
Vänligen kontakta oss på [email protected] med dina beställningsuppgifter så skickar vi en ny till dig. Kontrollera gärna att du skrivit in rätt mail vid order.



FRÅGOR OM SORTIMENTET

Hur snabbt levererar ni mitt namnsmycke/klocka/förlovnings- och vigselring?
Vi gillar snabba leveranser lika mycket som du och skickar därför ditt graverade smycke/klocka redan nästföljande vardag. Om du exempelvis beställer ett personligt smycke på onsdag skickar vi varan från oss på torsdag. Förlovnings- och vigselringar samt gravyrprodukter sätts i tillverkning inom 24 timmar. För dessa smycken är själva tillverkningsprocessen längre och därför leveranstiden även den. Notera att leveranstid står angivet i produktbeskrivningen.

Hur snabbt levererar ni övriga smycken?
Smycken direkt från vårt lager och som beställs innan kl 14:00 skickas redan samma dag. Varor med gravyr eller där det står leveranstid 1 arbetsdag eller mer tillverkas och skickas senast arbetsdagen efter lagd order. Om produkter har en avvikande leveranstid framkommer det i produktbeskrivningen. 



FRÅGOR OM MATERIAL

Vad består era smycken av för material?
Våra produkter som betecknas silver består utav 925 Sterling Silver. Med en finhalt på 925/1000 delar finsilver. Produkter som betecknas 9k består utav 375/1000 delar finguld. Produkter som betecknas 18k består utav 750/1000 delar finguld. Inga utav våra smycken innehåller Nickel, Kadmium eller andra vanliga allergiframkallande ämnen. Se mer utförlig lista nedan:

  • 925 Sterling Silver - Består av: 925/1000 delar finsilver - Bär äkthetsstämpel: [925]
  • 935 Sterling Silver - Består av: 935/1000 delar finsilver - Bär äkthetsstämpel: [935]
  • 9k Guld - Består av: 375/1000 delar finguld - Bär äkthetsstämpel: [375] eller [9k]
  • 14k Guld - Består av: 585/1000 delar finguld - Bär äkthetsstämpel: [585] eller [14k]
  • 18k Guld - Består av: 750/1000 delar finguld - Bär äkthetsstämpel: [750] eller [18k]

FRÅGOR OM NAMNSMYCKEN/GRAVYR


Hur skriver jag för att få ett hjärta graverat?
Du skriver detta som "hj" i textfältet där du fyller i gravyr. Exempelvis: Jag älskar dig "hj". Om du är osäker på om vi ska förstå kan du alltid förtydliga dina önskemål i meddelanderutan längst ned i kassan. Är vi osäkra på hur du vill ha ditt smycke kontaktar vi dig.

Kan jag få det annorlunda än på bilden utav smycket?
Om inget annat anges kommer du alltid att få texten placerad och i samma utförande som på bilden på den produkt du köpt. Om du önskar något annat (t.ex. placering eller stilval) kontakta oss gärna eller skriv dina önskemål i meddelandefältet i kassan. Vi är väldigt flexibla och hjälper dig gärna med dina önskemål. Om det är något som vi inte kan uppfylla kontaktar vi dig givetvis.

Jag är osäker om texten jag vill ha får plats på gravyrbrickan?
Är du är osäker på om texten du önskar får plats på produkten du har i åtanke, testa att rita på ett papper i ungefärliga mått efter produktinformationen och testa dig fram. Du är alltid välkommen att kontakta oss, vi hjälper dig gärna. 


FRÅGOR OM FÖRLOVNINGSRINGAR


Hur ska jag veta vilken ringstorlek jag har?
Vi vet att det kan kännas komplicerat att köpa en ring online om du inte är säker på din ringstorlek. Men det finns några bra metoder som kan vara till hjälp för dig att mäta din ringstorlek. Ta gärna hjälp utav vår storleksguide här.

Säljs ringarna per styck eller i par?
Alla våra ringar säljs per styck. 


ÖVRIGT


Har ni någon butik att besöka?
Besök gärna vår flaggskeppsbutik på Kungsgatan 56 i Göteborg. Läs mer här: www.safira.se/vara-butiker



KUNDTJÄNST

Har du inte fått svar på din fråga? Kontakta oss så 
Mail: [email protected]

Telefon: 021-4444989