Fri frakt över 700 SEK Äkta guld och silver

Villkor och information

INTRODUKTION

Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på, och din användning av, webbsidan www.safira.se. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och SAFIRA, Safira Group AB org. nr 556888-6617. Genom att göra köp ifrån och använda denna webbsida så förbinder du dig till följande villkor. Vi ber dig därför att noga läsa igenom villkoren före du använder vår sida. Du bekräftar samtidigt att du läst igenom och godkänt vår Publicering & Integritetspolicy.

BEKRÄFTELSE

När vi har tagit emot en beställning av dig kommer vi att skicka en elektronisk bekräftelse/faktura till din e-postadress som bekräftelse på ditt köp. Det är därför viktigt att du skriver in rätt e-postadress när du gör en beställning. Vi rekommenderar att du sparar bekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kontakt med vår kundtjänst. Bekräftelsen utgör också ditt kvitto på att du genomfört köpet.

FRAKT & LEVERANS

Leveranstid

SAFIRA behandlar och levererar Er beställning så fort som möjligt efter lagd order. Varor direkt från vårt lager skickas samma dag eller senast arbetsdagen efter lagd beställning.

SAFIRA kan ej garantera exakt leveranstid eftersom eventuella förseningar hos speditörer är en faktor vi ej kan påverka. (läs mer under Force Majeure)

Kan SAFIRA skicka mina ordrar tillsammans?

Vi behandlar och levererar en stor mängd beställningar. Samtliga beställningar behandlas separat utifrån fakturanumret och kan därför ej skickas tillsammans. Vi på SAFIRA ber Er därför att visa förståelse då vi ej har möjlighet att leta igenom beställningar för att kunna samfrakta dessa.

KÖP

För att handla hos SAFIRA på kredit ska du ha fyllt 18 år.

FÖRSÄNDELSEN & DITT ANSVAR

Om Er beställning mot förmodan ej kommer fram kontakta oss på email support@safira.com och besvara nödvändiga frågor för att vi ska kunna anmäla Er försändelse till fraktbolaget. Reklamation av skadat emballage, felaktig vara eller utebliven leverans måste anmälas till Safira inom 7 dagar från att varan skickats från oss. Anmälningar inkomna efter denna tid kommer att utredas.

Observera att det är Ert ansvar att adress och användardata är uppdaterad och korrekt. Var noggrann med att både För- och Efternamn, Adress med Gata samt Lgh-/Husnummer stämmer överens med vad som står angivet på Er brevlåda/-inkast. SAFIRA ansvarar ej vid fall där uppgifterna visar sig vara felaktiga och försändelsen returneras då till SAFIRA. (normalt inom cirka 14 dagar) Vid händelse av detta kontaktar vi Er för ersättning gällande ytterligare fraktkostnad.

GARANTI

Våra produkter är tillverkade för att leva upp till SAFIRAs höga kvalitetskrav. Tidsfristen för en enskilds produktgaranti varierar beroende på produkttyp. Safiras lagerförda produkter har 1 års garanti från och med inköpsdatum. Vigsel- och förlovningsringar har 2 års garanti från och med inköpsdatum. Efter denna garantiperiod är alla reparationer belagda med en serviceavgift, alternativt ej längre möjliga att utföra av oss för varumärken som utgått. När en produkt returneras inom perioden för vilken garantin är giltig kommer denna att repareras eller bytas ut mot ny vara av SAFIRA, utan extra kostnad, inom rimlig tid efter det att produkten har returnerats. Om din vara har en defekt som är inom ramarna för att vara ett anspråk på garantin kan du kontakta vår kundservice genom att maila oss på support@safira.com, för att gå vidare med ärendet.

SAFIRA tillförsäkrar kunden att produkten håller lämplig standard för användbarhet, pålitlighet, och hållbarhet. SAFIRA-garantin täcker inte:

  • Defekter och skador på grund av förlust, stöld, brand, vatten eller en naturkatastrof. (kontakt med vatten bör undvikas)

  • Fel eller skador som orsakats av felaktig användning, slarv (slag, bucklor, krosskador, slitskator, repor etc.) eller olyckor.

  • Fel eller skador som orsakats av oberättigad reparation eller modifiering av en tredje part, utan medgivande av SAFIRA.

  • Estetiska förändringar, defekter och skador på grund av normalt slitage och åldrande (t. ex. mindre repor, missfärgning av materialet, repor på ytan etc.)

Om du har frågor angående garanti kan du alltid kontakta vår kundsupport på support@safira.com.

OUPPHÄMTADE FÖRSÄNDELSER

Ni ansvarar för att hämta ut Ert paket hos närmaste ombud. Intervallet beror på fraktbolag och vilken kommunikation de ger. När försändelsen når angivet utlämningsställe skickas en avisering via sms, app, alternativt post. Om Ni ej hämtar ut försändelsen innan angett sista datum blir Ni debiterade för omkostnader gällande returfrakt till oss, administrativa kostnader som detta medför. Debiteringen för ej uthämtad försändelse är 49 kr. Beloppet dras från återbetalning på Er order. OBS Ångerrätten gäller ej på graverade produkter eller Beställningsvaror.

BYTEN & RETURER

Öppet köp

SAFIRA har 14 dagar Öppet köp. Full återbetalning gäller under omständigheterna att produkten är oanvänd och i nyskick. Vid fall då produkten är använd, om produkten har hanterats i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, håller SAFIRA rätten att besluta om värdeminskningsavdrag för produkten. Observera att öppet köp, retur samt byte ej gäller för produkter med tydlig personlig prägel som graverade produkter eller beställningsvaror, som vigsel- och förlovningsringar.

I samband med att du gör en retur är det ditt ansvar att informera Klarna om detta för att undvika eventuell betalningspåminnelse. SAFIRA ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter.

Villkor för Köp 3 betala för 2
undefined

Detta gäller vid retur för köp gjort med erbjudandet Köp 3 produkter betala för 2:Den fria produkten är alltid den med lägst pris. Vid retur av den fria produkten sker ingen återbetalning då vi aldrig debiterat för denna produkt. Om du istället returnerar en produkt du betalat för men väljer att behålla den fria produkten debiterar vi dig för den fria produkten. Detta innebär att vi endast återbetalar dig mellanskillnaden mellan den fria produkten och den produkt du returnerat till oss.

Vad kostar det att göra en retur?

Vid retur tar vi ut en returavgift på 39 SEK. Du kan även själv bekosta portot hos ditt ombud.

Du använder enkelt vår returetikett (läs mer här). Du kan även välja att bekosta portot själv hos ditt ombud.

Har ni mottagit min retur?

Du kommer få en returbekräftelse via mail så fort vi behandlat din retur. Vår behandlingstid är normalt 2-12 arbetsdagar.

Behöver jag betala fakturan om jag skickar in för retur?

Nej, men om Fakturans förfallodatum löper risk att överskridas behöver du kontakta Klarna och förlänga datumet/frysa fakturan för att inte riskera påminnelseavgift. SAFIRA ansvarar inte för eventuella påminnelseavgifter. (Kontakta Klarna här). Om du betalat din faktura eller betalat med Kort/Bank så kommer du få en återbetalning på returbeloppet så fort din retur är behandlad. Notera - vid retur återbetalas inte eventuell fraktkostnad du betalat vid ditt köp. Har du fler frågor eller funderingar kring din retur är du välkommen att kontakta oss på support@safira.com.

HUR GÖR JAG EN RETUR ELLER ETT BYTE?

Undantag

Om varuvärdet för din retur överstiger 2 000 kr maila oss för andra returanvisningar, annars gäller ingen försäkring för din retur. Notera att retur eller byte inte gäller för graverade produkter eller Beställningsvaror.

Retur

Vänligen använd returformuläret när du returnerar varan/varorna. Packa produkterna varsamt och returnera de i en försändelse som håller för postgången. Returetiketten finns längst ned på formuläret, som klipps ut och fästs utanpå försändelsen. Notera - glöm inte skriva ditt beställningsnummer i anvisad ruta på returetiketten samt din avsändaradress på returens baksida. (läs mer här)

Byte

Utför ovan anvisning för retur. Önskar du byta din produkt lägger du sedan enkelt en ny beställning på hemsidan med det du önskar istället. Notera - glöm inte skriva ditt ordernummer.

Utnyttjande av returpolicy

Om det finns rimliga motiv att misstänka att en kund missbrukar returpolicyn på ett icke-hållbart sätt, har SAFIRA rätt att avbryta pågående beställningar och/eller pausa kunden från framtida köp. Observera att policyn endast gäller fall där beteendet är systematiskt och kan därmed inte tillämpas på slumpmässiga eller enskilda fall. Exempel på dessa fall är återförsäljning av beställda produkter, ohållbart och överdrivet köpbeteende eller bedrägeri.

REKLAMATION

För att starta ett reklamationsärende vänligen kontakta vår kundsupport på support@safira.com för vidare instruktioner.

COOKIES

SAFIRA använder cookies för att förbättra utseendet på vår hemsida, utbudet av produkter samt förbättra vår service till Er. Denna information används för att mäta trafik, köpflöde samt vad Ni som kund ser i vår butik. Om Ni ej önskar tillåta att sidor sparar cookies kan Ni ändra detta i Er browser under inställningar. Läs mer i vår Integritetspolicy här.

FÖRBEHÅLL

SAFIRA förbehåller sig rätten att utan vidare motivering häva en beställning. SAFIRA reserverar sig för måttavvikelser på samtliga produkter med upp till 10%. (Om det står "bredd ca: 10 mm" är alltså felmarginalen på 1 mm) SAFIRA reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på sidan, såsom fel i beskrivning, teknisk specifikation, priser samt prisjusteringar. Vid fall av felaktigt pris för en vara Ni beställt strävar vi efter att meddela Er detta och invänta Ert godkännande av korrigerat pris innan vi fortsätter med beställningen. SAFIRA förbehåller sig rätten att av kund kräva pengar vid ett visande av för lågt felaktigt pris.

FORCE MAJEURE

SAFIRA skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

KUNDTJÄNST

Mail: support@safira.com